הקמת מסעדה – תכנית עסקית

מה הקשר בין הקמת מסעדה לתכנית עסקית: מי מאיתנו לא חולם מדי מפעם על הקמת מסעדה? האהבה לאוכל, בישול ואירוח שמשותפת לרבים, משתלבת עם תמונות שראינו בסרטים, ואנו מדמיינים לנו מסעדה ביתית וחמימה שמגישה אוכל חם לצד הדרך, כאשר אנחנו מנהלים אותה ברוגע וכל הלקוחות מרוצים וחוזרים תמיד. החלום הזה הוא נחמד, ואפילו ניתן להגשים אותו, אבל ראשית הוא מחייב תכנון מדוקדק.

הקמת מסעדה – תכנית עסקית כמפת דרכים

היזמות בישראל, בה שיעור העצמאים הוא הגבוה בעולם, היא מבורכת למדי. לצד זאת, בישראל גם הומצא המושג "יהיה בסדר", ורבים כה מתלהבים לעבור לשלב הביצוע, שהם שוכחים את השלב החשוב ביותר בהקמת עסק: שלב התכנון או במילים אחרות – תכנית עסקית להקמת המסעדה. 

בישראל נפתחות מדי שנה מאות מסעדות בנוסף למאות בתי קפה ודוכני אוכל – מדן בצפון ועד אילת בדרום, כאשר 75% מהפעילות מתרחשת באזור המרכז ובעיקר בגוש דן. מצד שני, מספר דומה של מסעדות נסגר מדי שנה, ולמעשה רק אחוז בודד של מסעדות מצליח לשרוד ולפעול לאורך יותר מ- 5 שנים. להלן הסיבות העיקריות בגינן נסגרות מסעדות רבות, ואשר תכנית עסקית איכותית עשויה לסייע במניעתן:

  1. חוסר ייחודיות
  2. מיקום לא נכון בהתחשב בסוג התפריט המוצע
  3. איבוד שליטה על עלויות 
  4. תודעת שירות נמוכה
  5. ניהול שגוי של תזרים המזומנים
  6. תפריט לא מספיק איכותי
  7. שיווק לא נכון

בסופו של דבר, כל אחד מהגורמים המצוינים מעלה יבוא לידי ביטוי בדו"ח הרווח וההפסד של העסק במוקדם או במאוחר.

אבל איך עושים את זה?

יש לקחת בחשבון כל אחד מהגורמים הללו ולהתכונן לתרחישים הגרועים ביותר מבעוד מועד, וזה בדיוק מה שעושה תוכנית עסקית בשלב ההקמה של מסעדה – בוחנת את התרחישים השונים ומאפשרת להתכונן אליהם.

תכנון עסק טוב נבנה בצורה של "מקסימום זה יצליח": הכוונה היא שבניגוד לחיים, בהם אנחנו רגילים "לחשוב חיובי", בתכנון של עסק אנחנו חייבים לנסות לחזות מראש את כל הדברים שעלולים להשתבש, וזאת על מנת לנסות למנוע אותם עד כמה שאפשר, ולהתכונן אליהם בצורה הטובה ביותר, במידה ואכן יתרחשו.

עיקרון חשוב נוסף הוא לעבוד לפי חוק הפארטו: ראשית, להשקיע את האנרגיה ושאר המשאבים בגורמים המכריעים ביותר שיכריעו אם נצליח או לא: איכות המנות ואחידותן, רמת השירות, נגישות וכד'.

לסיכום

בעלות וניהול מסעדה משלנו היא חלום מתוק של רבים מאיתנו, אבל כדי שזה לא יהפוך לחלום בלהות, אסור לדלג או להתפשר בשלב התכנון. תכנון איכותי הוא לא תמונה ורודה שמראה כמה המסעדה תצליח, כי אם ההיפך: תכנית עסקית טובה תכלול את התרחישים הפחות אופטימיים ובכך תאפשר להתמודד עמם מראש ובכך לצמצם את הסיכוי שיתרחשו במציאות.

* השירותים הפיננסים מבוצעים על ידי ארז אלבו.

צריך
הכוונה?
השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם:



    קידום ושיווק באינטרנט קידום ושיווק באינטרנט